Cu o experienţă de peste zece ani în servicii medicale de top, Ana-Maria Marian dezvolta in prezent divizia de retail si de corporate a Intermedicas, primul furnizor de second opinion medical din Romania.

         De asemenea, a creat un produs unic, programul de Visiting Professors, in care lunar medici de talie internationala vin la Bucuresti pentru a consulta pacienti romani.

         In prezent, Ana Maria Marian supervizează implementarea in companii a programului de  Personal Health Assistant, un serviciu unic pe piata locala, creat pentru nevoile managerilor de varf romani si straini.

         Cu studii universitare si masterale in psihologie, Ana Maria Marian a fost preocupata mereu de „customer service experience”. Inainte de a ocupa pozitia de CEO a Intermedicas, Ana Maria a condus diviziile de corporate si de vanzari ale Regina Maria, Reteaua privata de sanatate.

 

         Aveti o experienta de peste zece ani in servicii medicale, iar de aproape doi ani v-ati alaturat ca Managing Director clinicii Intermedicas. Ce v-a determinat sa faceti acest pas si care au fost cele mai importante realizari de pana acum?

 

         A fost o conjuctura de factori care au determinat primul meu pas in domeniul antreprenoriatului: experinta deja acumulata in zona serviciilor medicale, multe nevoi inca neacoperite ale pacientilor, dorinta mea de a ajuta oamenii din jur. Cea mai importanta realizare este cea care sta la baza Intermedicas – conceptul de second opinion, pe care am reusit sa il introducem in piata medicala si in mintea pacientilor din Romania.

 

         Intermedicas pune la dispozitia pacientilor sai servicii medicale specializate de second opinion. De ce este important sistemul second opinion si cum functioneaza el?

 

         Second opinion înseamnă, de fapt, siguranta diagnosticului sau certitudinea celui mai bun tratament. Orice pacient, atunci cand se confrunta cu o problema medicala grava, vrea sa stie care este cea mai buna solutie pentru el. O institutie abilitata in acest gen de servicii da pacientului aceasta siguranta – prin asigurarea accesului la medici de top.

         Functionand pe o baza extinsa de parteneriate (peste 90 de institutii medicale renumite la nivel mondial) Intermedicas pune in contact pacientul cu cel mai bun medic in rezolvarea problemei medicale specifice. O echipa de medici, manageri de caz, decide, impreuna cu pacientul, care este cea mai buna solutie medicala - la nivel national sau international, pentru confirmare de diagnostic sau recomandare de tratamente avansate. O data luata decizia, pacientului i se faciliteaza accesul la medicul/institutia respectiva, fiind insotit, in fiecare pas al procesului, de managerul de caz.

        

         Pe langa aceste servicii, Intermedicas dezvolta si alte programe, cum ar fi Visiting Professors, Personal Health Assistant sau servicii pentru persoanele de varsta a treia. Spuneti-ne ce presupun acestea si ce rezultate ati obtinut.

 

         Intermedicas, fiind un business care isi propune sa acopere o nisa medicala, este focalizat mereu la nevoile mai putin acoperite ale (potentialilor) pacienti. Bazat pe aceste nevoi a avut loc dezvoltarea de produse noi pentru piata din Romania – cum ar fi cele mentionate mai sus.

         Programul de Visiting professors are la baza problema migrarii personalului medical. Am cautat o solutie prin care sa aducem si medici din afara in Romania, dand astfel acces pacientilor la expertiza internationala, oferita pe plan local. In momentul de fata, sunt 12 medici din strainatate (Germania, Anglia, Franta, SUA etc.) care vin in mod regulat la Intermedicas si le ofera pacientilor consultatii medicale sau servicii de chirurgie. Crezul nostru este ca dreptul la sanatate este universal si nu trebuie impiedicat de existenta granitelor dintre tari.

         Serviciul de Personal Health Assistant vizeaza expatii si managerii de top, asigurand un „consilier” medical, care insoteste permanent pacientul, recomanda medici si institutii medicale, face programari, intermediaza relatia cu asiguratorii de sanatate. Varianta pentru persoanele de varsta a treia ne da noua (celor care muncim mult si nu stim cum sa ne ocupam de sanatatea parintilor nostri) siguranta ca exista o persoana competenta, din punct de vedere medical, care are grija de parintii nostri – controale periodice, urgente medicale, internari, diverse investigatii etc.

 

         Cum a evoluat sistemul medical din Romania in ultimii 10 ani si care sunt cele mai importante imbunatatiri pe care le-ati observat?

 

         In mod sigur evolutia este pozitiva – aparitia serviciilor private, care acopera o mare parte din specialitatile medicale, dezvoltarea centrelor medicale de nisa, preocuparea reala a oamenilor pentru propria sanatate, educatia medicala din ce in ce mai solida – toate sunt aspecte care ne duc, incet dar sigur, spre o societate dezvoltata din punct de vedere medical. Desigur ca exista inca aspecte care necesita multe imbunatatiri – spitalele din orasele mici, lipsa medicilor pe anumite specialitati medicale, abordarea interdisciplinara a unui caz medical etc., dar am convingerea ca si acestea sunt rezolvabile, pe termen mai lung.

 

         Cum ati integrat pregatirea dvs. ca psiholog in activitatea de customer service si in cea manageriala?

 

         De fapt, cred ca pregatirea de psiholog „m-a integrat” pe mine in traiectoria mea profesionala. Tot ceea ce am invatat in studiile pe care le-am facut reprezinta o parte din mine, iar stiinta psihologiei are aplicabilitate practica in orice domeniu. Sanatatea este favorizata din acest punct de vedere, relatia cu pacientii avand un specific aparte. Studiile mele au asigurat o baza pe care pot construi relatii productive cu oamenii, fie ei pacienti sau colegi.

 

         Care sunt planurile dvs. de viitor? V-ati gandit sa incepeti o afacere pe cont propriu?

        

         Viitorul meu profesional, asa cum il vad eu acum, se intersecteaza cu Intermedicas; fiind partener in aceasta companie, o vad ca fiind o afacere pe cont propriu. Imi doresc ca fiecare pacient sa stie ca second opinion reprezinta un drept al lui, ca exista instutii abilitate care ofera aceste servicii, iar medicii sa accepte provocarea de a colabora interdisciplinar.

 

         Ce carti preferati sa cititi si cum va informati asupra noutatilor din domeniu?

 

         Preferinta spre un anumit gen de carti are legatura cu perioada din viata pe care o traversez – acum sunt la varsta autobiografiilor si a memoriilor, care le leaga foarte bine de cautarile mele interioare si de fascinatia fata de oamenii care au curaj.

Noutatile din domeniu le aflu din diverse publicatii internationale, prin abonamente la publicatii de specialitate.

Strategia cea mai recentă a politicii de egalitate între femei și bărbați din Uniunea Europeană este cunoscută ca mainstreaming de gen, care în Spania s-a tradus ca “integrarea”. Integrarea de gen a fost asumată în mod explicit de către Platforma pentru Acțiune de la a Patra Conferință Mondială despre Femeile din Națiunile Unite care a avut loc la Beijing în 1995. Platforma de la Beijing cere guvernelor și altor actori să promoveze o politică activă și vizibilă a integrării de gen, în toate politicile și programele, astfel încât, înainte de a se lua deciziile să se realizeze o analiză a efectelor asupra femeilor și bărbaților. Definiţia folosită de Grupul de Experți ai Consiliului Europei despre integrarea dimensiunii de gen stipulează organizarea (reorganizarea), îmbunătățirea, dezvoltarea și evaluarea proceselor politice, astfel încât perspectiva egalității de gen să fie încorporată în toate politicile, la toate nivelurile și în toate etapele, de către cei implicați normal în adoptarea măsurilor politice.

Definiția mainstreaming-ului se referă în principal în mediul Uniunii Europene, și se evidențiază cinci elemente-cheie în strategia de punere în funcțiune:

1. O schimbare în conceptul de egalitate de gen, mai mare decât cel existent. Aceasta din urmă impune adoptarea unei varietăți de strategii, de la egalitatea oportunităților, la acțiuni pozitive, integrare și alte instrumente. De asemenea, este necesară aplicarea unei perspective de gen și nu a unui accent limitat la problemele femeilor, ceea ce înseamnă luarea în considerare a relațiilor dintre femei și bărbați și rolul pe care îl are fiecare în oportunitățile și stilul de viață al celuilalt.

2. Încorporarea unei perspective de gen în agenda politică dominantă. Acest lucru înseamnă abordarea problemelor egalității de gen în cadrul tendințelor dominante din societate, acestea fiind direcții, organizațiile și ideile care creează decizii despre politică și resursele care furnizează politici generale sau specifice, cum ar fi educația sau transportul. Prin urmare, integrarea îseamnă că problemele egalității de gen ar trebui să fie abordate în cadrul lucrării de educație, sau de transport; aceasta este în toate politicile sau acțiunile.

3. Includerea și participarea femeilor în instituțiile și procesele de luare a deciziilor. Integrarea dimensiunii de gen necesită obținerea democrației comune, care este reprezentarea egală a femeilor și bărbaților în luarea deciziilor. Un număr tot mai mare de prevederi de la Uniunea Europeană susține necesitatea unei participări echilibrate a femeilor și bărbaților în procesul de luare a deciziilor și în comitetele și grupurile de experți din Comisie.

4. Prioritatea acordată politicilor privind egalitatea de gen și a celor cu relevanță specială pentru femeile ca sociale și de familie, cu scopul de a obține egalitatea de fond. Sunt necesare probe despre faptul că egalitatea și politicile care afectează în special femeile au avut prioritate față de alte obiective importante în materie de resurse financiare și umane, tipul acțiunilor adoptate, etc.

5. O schimbare în culturile instituționale și organizaționale. Trei aspecte pot fi subliniate în această schimbare: a) O schimbare în procesul politic pentru ca actorii implicați frecvent să ia în considerare o perspectivă de gen și să atingă obiectivul egaltității de gen. b) O schimbare în mecanismele politice în toate zonele, departamentele și nivelele (național, regional și local) politici și utilizarea de instrumente și tehnici adecvate pentru integrarea variabilei de gen în toate politicile, monitorizarea și evaluarea din perspectiva de gen. c) O modificare a celor care participă în procesul politic necesită participarea experților în egalitatea de gen alături de cei obișnuiți.

Integrarea perspectivei de gen a fost consacrată în Dreptul Comunitar, în două articole din Tratatul de la Amsterdam, trei Programe de Acțiuni Comunitare și un număr în creștere de acte legislative.

Integrarea perspectivei de gen a fost integrată în cadrul Al Treilea Program de Acțiune Comunitar despre egalitatea de șanse dintre bărbați și femei din Comisia Europeană (1991-1995), dar a fost consacrat mai bine în Al Patrulea și al Cincilea Program de Acțiune de la Comisie pentru egalitatea de șanse pentru bărbați și femei (1996-2000 și 2001-2005).

Parlamentul European a fost foarte activ în monitorizarea punerii în aplicare a strategiei de mainstreaming (integrarea dimensiunii de gen). În 1999, Comitetul pentru Drepturile Femeii din Parlamentul European a început investigarea angajamentului comisarilor despre mainstreaming (integrarea dimensiunii de gen) prin intermediul chestionărilor și audierilor publice.

Al Cincilea Program pentru egalitatea de gen (2001-2005) din Comisie este un alt pas în această direcție, pentru că include cinci obiective strategice a căror realizare trebuie evaluată. Pe scurt, se pare că organismele de promovare a egalității din Comisia și Parlamentul European au fost activate pentru a se asigura că înalții funcționari ai acestei instituții pun în aplicare într-un mod mai eficient integrarea perspectivei prin instrumente de monitorizare și evaluare.

Astfel, de la introducerea egalității de gen de către Națiunile Unite înainte, și apoi de către Uniunea Europeană, acest concept face parte din politica națională. Cu toate acestea, potrivit experților "schimbarea agendei" (agenda-setting), care implică transformarea și redirecționarea acestei agende politice are nevoie de transformări în structurile și procesele de luarea a deciziilor, articularea obiectivelor, prioritatea acordată problemelor de gen între alte aspecte relevante și, în general, regândirea configurațiilor instituționale care sprijină prezenta divizie a puterii în luarea deciziilor.

Punerea în joc a mainstreaming-ului de gen este o revoluție în relațiile umane, politice și de muncă care trebuie să fie asumate de către toți actorii care participă la pregătirea, adoptarea și punerea în aplicare a măsurilor politice la nivel european, național, regional și local.

A. 1. Activităţi aferente managementului de proiect

A. 1.1. Planificarea proiectului

A. 1.2. Achizitionarea si gestionarea resurselor

A. 1.3. Monitorizarea, evaluarea şi raportarea proiectului

A. 2. Promovarea proiectului

A. 2.1. Lansarea proiectului

A. 2.2. Mediatizarea proiectului si a rezultatelor

A. 2.3. Organizarea conferinţei de final

A. 3. Acreditarea cursului de lucrător în comerţ

A. 4. Atragerea şi selecţia grupului-ţintă

A. 5. Organizarea cursului de lucrător în comerţ şi a celui de lucrător la fabricarea conservelor din legume sau fructe

A. 6. Organizarea cursurilor de competenţe antreprenoriale şi de iniţiere în competenţe informatice

A. 7. Crearea unui instrument inovativ online de promovare a incluziunii sociale şi de facilitare a ocupării femeilor vulnerabile

A. 8. Sprijin acordat unui număr de 50 de femei pentru demararea unei activităţi independente

A. 9. Organizarea de vizite în companii / organizaţii româneşti

A. 10. Activităţi de tip mentorat pentru iniţierea în afaceri

A. 11. Organizarea unui schimb de bune bune practici în Spania

1. "Lucrător în comerţ", unul dintre cele patru programe de formare oferite gratuit femeilor selectate în grupul-ţintă al proiectului "O şansă pentru toţi şi toate" oferă participantelor ocazia calificării într-una dintre ocupaţiile cu largă căutare la nivel naţional în acest moment.

Prin "Lucrator în comerţ" se va urmări dobândirea de cunoştinţe şi abilitaţi necesare desfăşurării în bune condiţii şi la standarde de pregătire ridicate a profesiei de lucrător comercial (vânzător) prin oferirea de noţiuni cu privire la tehnici de vânzare sau customer care.

Acest program de formare are nivelul I de calificare şi o durată de 120 ore de teorie şi 240 ore de practică.

Imediat după trecerea prin acest program de formare, femeile se vor angaja ca lucrător comercial în orice unitate a cărei activitate necesită un asemenea tip de angajat.

2. Programul de formare ca lucrător la fabricarea de conserve de legume şi fructe a fost inclus în oferta de formare gratuită în cadrul proiectului "O şansă pentru toţi şi toate" ca urmare a constatării la nivelul celor patru regiuni de dezvoltare în care se efectuează implementare a unei nevoi concrete de calificare în această meserie.

Prin urmare, acest program de formare se adresează cu predilecţie zonelor rurale învecinate unui producător de conserve de legume şi fructe, astfel că actul angajării ulterioare poate fi îndeplinit imediat. În acest sens, potenţialii angajatori vor fi informaţi, cu ocazia vizitelor în societăţile româneşti programate pentru 2015 ca activitate de implementare, cu privire la calificarea resursei umane necesare lor.

"Lucrător la fabricarea de conserve de legume şi fructe" este un program de calificare desfăşurat pe o perioadă de trei luni, însemnând 120 de ore de teorie şi 240 de ore de practică şi dobândirea nivelului 1 de calificare.

3. Capacitatea de a folosi computerul şi dispozitivele asociate (laptop, tableta etc.) drept mijloc de interaţiune virtuală începe să reprezinte o necesitate. Din ce în ce mai multe evenimente se petrec în mepdiul virtual, comunităţile se dezvoltă facil având o componentă online, iar locurile de muncă sunt tot mai la îndemână de găsit apelând la internet.

Mai mult, dobândirea unui loc de muncă este tot mai frecvent asociată de către angajator cu obligativitatea ştiinţei de a utiliza computerul.

Prin urmare, cursul de iniţiere în competenţele informatice era mai mult decât oportun să se regăsească printre cele patru programe de formare oferite gratuit femeilor selectate în grupul-ţintă al proiecutlui "O şansă pentru toţi şi toate", în vederea creşterii şanselor de angajare a acestora în câmpul muncii.

Programul de iniţiere în competenţe informatice derulat în cadrul proiectului "O şansă pentru toţi şi toate" are durata de o lună, presupunând 20 de ore de teorie şi 40 de ore de practică.

Acest curs va facilita învăţarea utilizării PC-ului, a tehnicilor de utilizare a aplicaţiei Microsoft Word, a tehnicilor de gestionare a tabelelor cu aplicaţia Microsoft Excel, a celor de realizare a prezentărilor cu aplicaţia Microsoft PowerPoint şi de utilizare a e-mail-ului.
4. Dintre cele patru programe de formare oferite gratuit femeilor selectate în grupul-ţintă al proiecutlui "O şansă pentru toţi şi toate", cel prin care vor fi însuşite competenţe antreprenoriale de către participante ne oferă cele mai ambiţioase deziderate.

Astfel, nu vom face doar să asigurăm celor care îl vor parcurge însuşirea competenţelor de a crea şi conduce o afacere! Ne propunem ca şi continuare a demersului de formare asistarea a 50 de femei în pornirea efectivă a unei activităţi independente. Acestea vor fi selectate dintre cele care vor cursul de competenţe antreprenoriale. Mai mult 10 din cele 50 de femei vor avea apoi ocazia să participe la vizita de studiu efectuată la partenerul spaniol din cadrul proiectului nostru, Centro Infer S.L., unde vor fi receptoarele unui preţios transfer de bune practici.

"Competenţe antreprenoriale" este un program de formare care va fi derulat pe parcursul unei luni de pregătire, însemnând 30 de ore de teorie şi 60 de ore de practică

Grupul-ţintă vizat în cadrul proiectului "O şansă pentru toţi şi toate" este reprezentat de 739 de femei tinere, fără studii superioare, neangajate şi provenite atât din mediul rural cât şi din cel urban.

Din punctul de vedere al acoperirii geografice, implementarea proiectului "O şansă pentru toţi şi toate" se va desfăşura în patru regiuni de dezvoltare ale României: Bucureşti-Ilfov, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia şi Sud-Est.

Încurajarea accesului egal pe piaţa muncii în regiunile de dezvoltare Bucureşti-Ilfov, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia şi Sud Est în vederea creşterii oportunităţilor de ocupare a 739 de femei din mediul rural şi urban aferent celor patru regiuni de dezvoltare.

 

  1. Creşterea şaselor de ocupare pentru 739 de femei din cele patru regiuni de dezvoltare vizate, prin participarea la programele de formare, de calificare / recalificare şi de iniţiere desfăşurate în cadrul proiectului;
  2. Încurajarea spiritului antreprenorial în rândul femeilor din cele patru regiuni de implementare a proiectului în vederea demarării unor activităţi independente;
  3. Dezvoltarea unui instrument inovativ de promovare a incluziunii sociale şi de creştere a şanselor de ocupare pentru toate cele 739 de femei care formează grupul-ţintă.

  1. 739 de femei pentru care se asigură creşterea şanselor de acces pe piaţa muncii
  2. 448 de femei formate în programe de calificare (lucrător în comerţ şi lucrător la fabricarea conservelor din legume sau fructe)
  3. 191 de femei instruite în competenţe informatice
  4. 100 de femei instruite în competenţe antreprenoriale
  5. 50 de femei asistate în vederea iniţierii unei afaceri
  6. minimum 10% din numărul femeilor asistate în vederea iniţieri unei afaceri vor iniţia o afacere în perioada de implementare a proiectului

Viitorul înseamnă
"O şansă pentru toţi şi toate"


Asigurarea unui acces nediscriminatoriu pe piaţa muncii a persoanelor de sex feminin, ca parte a efortului de integrare a României în peisajul socio-economic european, reprezintă o necesitate de nivel naţional. Este tot mai evident că îndeplinirea acestui demers atrage după sine reale şi multiple beneficii de ordin social.


În acest important context, proiectul "O şansă pentru toţi şi toate" îşi propune avizarea mediului social, cu predilecţie a celui de natură rurală, cu privire la importanţa asigurării egalităţii de şanse pentru femei la accesul pe piaţa muncii.


În plan mai concret, dincolo de programele de formare oferite persoanelor de gen feminin selectate în grupul-ţintă, proiectul "O şansă pentru toţi şi toate" îşi propune să aducă mai aproape de femeile din România mediul online ca alternativă de acces la oportunităţile de angajare.


Totodată, un alt valoros aport pe care ne propunem să-l aducem prin implementarea proiectului este cel al transferului de bune practici, beneficiind în acest sens de un valoros suport din partea partenerului transnaţional.

Beneficiar

Asociaţia Femeilor din mediul rural Olt

Centro de Studios Infer S.L. (Murcia, Spania)

Echipa